Santa Susanna posa en valor el seu model de sostenibilitat “realista, coherent i ambiciós”
L’Ajuntament organitza la Primera Jornada de Comunicació i assessorament en Sostenibilitat adreçat als sectors econòmics locals, principalment, a les empreses turístiques
Santa Susanna ha organitzat la primera edició de la Jornada de Comunicació i assessorament en Sostenibilitat pensada per esdevenir un punt de trobada per activar el diàleg i la col·laboració entre els actors que formen part de l’ecosistema econòmic local, sobretot el turístic. El municipi és un dels referents a nivell català i espanyol per la seva aposta per convertir la destinació turística en un espai de respecte absolut cap els valors mediambientals. Per això, aquesta jornada s’ha plantejat com una oportunitat doble, primer explicar al món econòmic local el model de sostenibilitat de Santa Susanna; i en segon lloc, per sensibilitzar encara més a la societat sobre la necessitat i la conveniència d’apostar-hi sense recels.
En la cloenda de la Jornada, l’alcalde, Joan Campolier, va explicar que aquest “és un model que no té marxa enrere”. I es va fer seves unes paraules que la regidora de Sostenibilitat, Sílvia Vives, havia dit a la inauguració de la Jornada per desmarcar-se dels negacionistes del canvi climàtic i dels radicals de les mesures mediambientals: “El model de Santa Susanna és centrat, és possible perquè és realista, és raonable perquè es basa en el sentit comú i el coneixement, és coherent amb una trajectòria de molts anys i és ambiciós perquè es proposa canvis per anar a millor”.
Campolier va lloar el model “centrat” de Santa Susanna perquè persegueix “fer compatible la principal font d’ingressos del poble i de les seves famílies, que és el turisme, amb el nostre principal atractiu, la natura, el paisatge, el camp i el mar”. I tot plegat, va dir, “perquè no volem destruir, ni que ens destrueixin el territori però tampoc volem condemnar a un futur incert a la nostra gent. En cap cas –va insistir-- volem convertir Santa Susanna en un museu. El nostre és un poble viu”.
Una part de la clau de l’èxit de Santa Susanna, segons Campolier, és que utilitza la tecnologia i la innovació no com un fi en sí mateix, sinó com un mitjà per protegir el territori. “Per nosaltres, la tecnologia és una eina per preservar i potenciar el nostre principal actiu, que és el nostre oasi, però sabent que la principal font d’ingressos d’aquest oasi és el turisme”.
La regidora de Sostenibilitat, Sílvia Vives, havia assegurat durant el discurs inaugural de la Jornada que “tot el que estem treballant és necessari per situar-nos en una posició de sortida privilegiada quan la Unió Europa ens digui que aquest és el camí que tots, sense plans pilot i sense provatures, hem de seguir”.
Èxit de participació
Aquesta Primera Jornada de Comunicació i assessorament en Sostenibilitat forma part d’un conjunt d'iniciatives impulsades per l’Ajuntament de Santa Susanna, i vinculades al "Pla de Sostenibilitat Turística" que està finançat amb fons europeus Next Generation, dins del marc del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia.
L'esdeveniment va servir també per explicar el context i l’estratègia de Sostenibilitat Turística de Santa Susanna i hi va incloure activitats clau com la presentació del Manual de Bones Pràctiques en Sostenibilitat per a Establiments Turístics i un taller participatiu amb la innovadora metodologia Lego Serious Play, que va destacar per la seva dinàmica creativa i col·laborativa.
A més, es va introduir la plataforma PROA per impulsar la gestió turística i es va debatre sobre el nou marc europeu per a la protecció del consumidor en la transició verda.
Van assistir a la Jornada gairebé mig centenar de persones entre representants turístics, empresaris de diversos camps i experts en sostenibilitat.
Visualitza el vídeo de la jornada fent clic aquí.