El món empresarial de Santa Susanna tanca files amb el projecte de turisme intel·ligent
Santa Susanna és un model de municipi que ha sabut aïllar-se de l’especulació per convertir-se en un oasi sostenible que mira el futur sense complexos
Ahir dilluns 16 de desembre es va presentar “Santa Susanna, destinació turística intel·ligent” als empresaris del sector del municipi. Va anar a càrrec de Tania Iglesias, de l’empresa SEGITTUR i Joan Campolier, alcalde de Santa Susanna.
Santa Susanna ha entrat de ple en la categoria de municipis que miren el turisme amb ulls tecnològics i de sostenibilitat. Dilluns es va presentar al sector econòmic del municipi (empresaris, oci i hotelers) el projecte de Destinació Turística Intel·ligent (DTI). Es tracta d’una proposta de present que es fa pensant en un futur turístic sostenible, avalat, entre d’altres, per l’Organització Mundial de Turisme.
La proposta se sustenta sobre cinc potes: la governança, la innovació, la tecnologia, la sostenibilitat i l’accessibilitat. Una destinació turística intel·ligent és un espai turístic innovador, consolidat sobre una infraestructura tecnològica d’avantguarda, que garanteix el desenvolupament sostenible del territori turístic, accessible per a tothom, que facilita la interacció i integració del visitant amb l’entorn i incrementa la qualitat de la seva experiència en el destí i millora la qualitat de vida dels residents.
L’alcalde Joan Campolier va destacar l’aposta de Santa Susanna per una gestió turística que aporti valor afegit en forma d’informació, que faciliti l’accessibilitat a tothom als actius del municipi i que no malmeti l’entorn natural de mar, muntanya i conreus que envolta el municipi. Campolier va explicar que el poble disposa d’espais com la platja, el passeig i els hotels que poden convertir-se en poc temps en espais smart.
El projecte de DTI neix per donar una resposta a una necessitat. Però ja fa temps que Santa Susanna ha fet l’aposta per la tecnologia i la sostenibilitat, com demostren el projecte Inventrip, o els reconeixements Biosphere o Q de Qualitat.
L’acte de presentació en societat del projecte DTI va fer visible la sintonia entre l’empresariat i l’Ajuntament en aquest projecte, amb la idea que tots els actors que tenen alguna protagonisme en aquests sector estan perfectament alineats. Un dels exemples que fa evident la importància de la tecnologia és el wifi a les platges. A més de donar un servei al visitant, aquest wifi permet, a través del big data, disposar de dades sobre els visitants al municipi, a la platja o als seus hotels.
La Xarxa DTI
Aquest projecte és una base que es complementa perfectament amb la integració de Santa Susanna a la Xarxa de Destinacions Turístiques Intel·ligents que promou la Secretaria d’Estat de Turisme d’Espanya al costat –entre altres—de Benidorm, Bilbao, Las Palmas de Gran Canària, Sevilla, Valladolid, Vinaròs, Benicàssim, Càceres o la Diputació de Granada. L’objectiu de la xarxa és promoure la conversió a destinacions intel·ligents de les zones turístiques que han fet d’aquest sector una de les seves principals fonts d’ingressos.
La xarxa té 105 destinacions turístiques i es basa en la col·laboració entre el sector públic però també amb el sector privat. Persegueix garantir la sostenibilitat del model turístic que, en el cas de Santa Susanna, significa la no massificació, la conservació del medi ambient i de la natura, i l’aposta pel turisme familiar i esportiu. Però també és útil perquè permet tenir accés a les ajudes estatals i dels fons europeus.